
 
 
   
 
What is stopfake.org?  

 

 Launched in March 2014, stopfake.org is a dedicated fact-checking website run by a group of 
Ukrainian journalists determined to fight the rising tide of propaganda originating from 
Russian news outlets. The purpose of the stopfake.org community is to check facts, verify 
information, and refute distorted information and propaganda about events in Ukraine. 

 

 This briefing gives UK readers three examples of fake stories exposed by stopfake.org used 
to shape a narrative about Ukraine that says: the Ukrainian Government is full of anti-Semites 
and fascists; it came to power following a fascist coup d’état; the rights of Russian speakers 
are under threat; and the security operation in Luhansk and Donetsk is punitive action taken 
by Kyiv against peaceful citizens in the east of Ukraine. 

 

 This narrative, though wholly untrue, is contributing to the instability and bloodshed in Ukraine.  

 
Monitoring and highlighting the spread of disinformation through news and social media 
 

 In February 2014, stopfake.org founders began to notice increasing examples of questionable 
journalism, propaganda and fake stories appearing in the media. When the former Ukrainian 
President and Putin ally, Victor Yanukovych, fled to Russia, the Kremlin propaganda machine 
began to ramp up its operations. By the time of Putin’s illegal annexation of Crimea in March, it 
was in full swing and remains so today. 
 

 Stopfake.org monitors traditional news sources and social media in Russia and Ukraine, 
seeking out inaccuracies and distortions which, when found, they publish online. 

 
Who is responsible for spreading misleading and false ‘news’ about Ukraine? 

 

 Editorial independence and journalistic integrity has all but disappeared from much of 
Russia’s mainstream media. Russian TV is dominated by channels that are either run directly 
by the state or owned by companies with close links to the Kremlin. The government controls 
Channel One and Russia One - two of the three main federal channels, while state-controlled 
energy giant Gazprom owns NTV.  
 

 The Kremlin owns two news agencies, Itar-Tass and RIA Novosti, and also owns the 
newspaper ‘Rossiskaya Gazeta’. This Russian state publication pays to distribute its English-
language supplement ‘Russia Beyond the Headlines’ in reputable western publications. Also 
in the UK, the Kremlin-owned news channel Russia Today, which aims to ‘present ‘global 
news from a Russian perspective’ is available on Freeview, and has a weekly reach of 
497,000

1
 (this, however, is significantly less than channels such as the Community Channel 

and both the Food Network and Food Network 1). In March 2014, two Russia Today 
presenters resigned live on air saying they were unwilling to participate in what they 
described as the channel’s “whitewashing” of Russia’s actions in Ukraine.  

 

 There have also been reports (see Max Seddon’s Buzzfeed article) that the Kremlin is paying 
Russian citizens to troll the comments sections of major news websites (including UK 
websites) and social media on an unprecedented scale.   

 
Why is this a problem? 
 

 Vladimir Putin is constructing a narrative around events in Ukraine that (a) ensures his 
popularity in Russia remains high, and (b) communicates that his illegal acts of aggressions 
in Ukraine are justified, and somehow Russia is the victim.  

 

 In this global digital age, disinformation spreads at an ever increasing speed, reaching and 
shaping the views of UK audiences through a wide range of media. It is these methods of 
manipulating news which stopfake.org was set up to expose and show the world.   

                                                           
1
 http://www.barb.co.uk/viewing/weekly-total-viewing-summary  

http://www.stopfake.org/
http://www.telegraph.co.uk/sponsored/rbth/
http://www.buzzfeed.com/maxseddon/documents-show-how-russias-troll-army-hit-america
http://www.barb.co.uk/viewing/weekly-total-viewing-summary


Propaganda methods exposed by stopfake.org  
 
Method 1: Inflicting reputational damage through use of misrepresented photo/video 
 

 
 
Method 2: Distorting a story to fit Putin’s narrative 
 

 
 
 

Method 3: Creating an alternative reality for Russian audiences 

 

 
 

 
 
 
 
 

Helping other journalists and citizens to uncover fakes 
 

 Stopfake.org are working to help other journalists and citizens uncover fakes and have 

created a set of simple instructions (in English and Russian) and a set of tools which anyone 

can use to do this. See the ‘How to identify a fake’ section on their website.  

 If you see any media on Ukraine and you question its authenticity, please contact the 
stopfake.org team on their website. 

 

 
About the Ukrainian Institute in London: 
The Ukrainian Institute in London develops and promotes a greater awareness, understanding and knowledge of Ukrainian 
history, language, current affairs, business, economy, literature, religion and culture through educational, professional and 
networking activities. Based in Holland Park (London), it is maintained and supported by the Society of St Sophia, a UK 
registered charity founded in 1979.  
 
For further information contact Andrew Lewis, Head of Public Affairs - Email: alewis@ukrainianinstitute.org.uk  

This screenshot was taken from a graphic video widely spread 

on YouTube with the description "Punitive Ukrainian National 

Guard mission throwing dead bodies near Kramatorsk (Donetsk 

region) on 3 May 2014". 

 

Stopfake.org traced the original video on YouTube and found the 

footage was actually taken in Dagestan in 2012 and the soldiers 

are Russian soldiers throwing bodies of Dagestanis they had 

killed. 

In March 2014 a Russia Today report (shown in the UK) claimed 

that Jews were leaving Kyiv in fear of an anti-Semitic Ukrainian 

government. The report featured Rabbi Misha Kapustin (pictured 

in screenshot) who told them, that he, his family and other Jews 

are afraid and are leaving for their own personal safety. 
 

The truth is that Kapustin was not fleeing Kyiv – he was fleeing 

Simferopol after the illegal annexation of Crimea by Russia, and 

had previously created a petition calling for Crimea and Ukraine to 

be protected from Russian aggression. 

 

On Russia One news channel on 25 May, this screenshot was 
broadcast, claiming to have been taken from the Ukrainian 
Electoral Commission website. The graph shows that the Right 
Sector candidate, Dmitro Yarosh (Ярош), demonised by the 
Russian media as an extremist anti-Semite, was leading in the 
exit polls with over 37%.  
 

However, no graph even remotely similar to this was ever 
published on the Commission’s website and the truth is that 
Yarosh polled less than 1% of votes. The other candidate 
labelled in the Russian media as a fascist was Oleh Tyanibok  of 
Svoboda/Freedom Party and he also polled less than 1%. The 
Kremlin lie that Ukraine is overrun with fascists simply does not 
hold up in the face of these elections results. 

 

http://www.stopfake.org/en/how-to-identity-a-fake/
http://www.stopfake.org/en/about-us/
mailto:alewis@ukrainianinstitute.org.uk

